Hva er fysioterapi? - utdypet

Fysioterapeuter er autorisert helsepersonell og har et selvstendig vurderings- og behandlingsansvar i pasient-/klientsituasjoner. De er underlagt helsepersonelloven, som bl.a innebærer at de skal utøve faglig forsvarlig fysioterapi og holde seg faglig oppdatert.

Kunnskapsgrunnlaget
Fysioterapeutens kunnskapsfelt er kropp, bevegelse og funksjon. Det teoretiske grunnlaget for fagutøvelsen er forankret i naturvitenskapelig, samfunnsvitenskapelig og humanistisk kunnskap og en erkjennelse av at det er mange ulike faktorer som er med på å opprettholde helse, og som bidrar til funksjonsnedsettelse, smerte og sykdom. Fysiske og psykiske belastninger kan gi kroppslige utslag og bidra til sykdomsutvikling. Kroppslige plager forstås derfor i lys av hendelser og opplevelser gjennom livsløpet, nåværende situasjon og sosiale og kulturelle forhold. Denne forståelsen danner grunnlag for vurdering av hvordan sykdom og plager i bevegelsesapparatet kan oppstå, behandles og forebygges.

For mer informasjon om hva fysioterapi er og forskjellige rettninger innenfor fysioterapifaget, gå inn på linken under.

Her finner du informasjon om de forskjellige spesialistfeltene i fysioterapi. Se pasientbrosjyrer utgitt av Norsk fysioterapeutforbunds faggrupper. Brosjyrer som er revidert etter 1. januar 2018, er dessuten tilgjengelige i PDF i sin helhet.

Kontakt Informasjon

Rønvik Fysioterapi as,